Tesla, Kina och elbilarnas utmaningar

Elbilarna knappar in på de traditionella bränslefordonen men samtidigt går det inte super för Tesla i Sverige just nu. Borta i Kina höjs förväntningarna på elbilsmarknaden – kommer det att påverka Tesla och andra biltillverkare världen över?

city-cars-traffic-lights-largeElon Musk är en entreprenör och ingenjör utan dess like, och någon som det skrivits om tidigare här. Samtidigt är elbilen Tesla ett ämne som fortsätter att fylla spaltmetrar i media, och särskilt i motorsektionen. Hur går det egentligen för elbilen i Sverige?

I en artikel i Svenska Dagbladet kan en läsa om hur Tesla faktiskt tappar på den svenska marknaden, trots att många är väldigt intresserade av just Tesla och elbilar generellt.

Det är stark bilförsäljning runt om i landet enligt färska siffror, men däremot minskar svenskarnas köpsug när det kommer till just Tesla-bilar. Försäljningen av Teslor har nämligen gått ner med 23,5 procent enligt statistik från Bil Sweden. Tesla själva menar dock att detta är för att konsumenterna därute på marknaden inväntar kommande lanseringar av den upphypade bilen.

Samtidigt har de traditionella, stora biltillverkarna både nätverken och distributionen som fördel gentemot de nya uppstickarna som har innovation och miljötänket på sin sida. Dessutom har de mer ålderstigna bilmärkena en kunskap som har ackumulerats under lång tid.

Kina vill vinna elbilskriget

Samtidigt går det rykten om att Kina satsar enormt mycket på just elbilar och försäljningen i landet har fyrdubblats på väldigt kort tid, på bara ett år. Tillverkare lockar iväg talanger som startat sina banor på just Tesla och på BMW. Nu vill Kinas jättesatsning gå så långt som att släcka Teslas framgångar. De kanske har turen med sig också, för tekniken kring elbilar blir billigare och billigare. Det som är det krångliga är att skapa efterfrågan. Dessutom krävs det laddningsstationer i princip överallt, prissubventioner för att få folk att inse att det är värt det att prova och att sudda bort dåliga rykten som präglas av spekulationer om både fusk och korruption. Här är mer fakta om just kinesiska elbilar:

  • Försäljning: 331 000 år 2015, upp 300% från 2014
  • Förutsägelse till år 2020: 1 miljon sålda bilar
  • Ledande tillverkare: BYD, mål på 150 000 sålda bilar
  • Total bilförsäljning: 24 miljoner bilar
  • Geelys Volvo: Planerar att sälja 1 miljon elbilar år 2025, med början 2019