GPS i bilen

Ett av de vanligaste användningsområdena för GPS idag är i bilar. De allra flesta taxibilar i Sverige är utrustade med GPS-mottagare, och det är även vanligt i personbilar och olika yrkesfordon. 

Genom att ansluta enheten till andra delar av bilen, som sensorer i drivlinan, går det att beräkna bilens position dels med data från GPS-mottagaren, och dels genom s.k. död räkning, alltså hur långt som bilen har färdats från en viss punkt. System som använde accelerometer och andra sensorer, i kombination med digitala kartor, började utvecklas redan på 1980-talet, alltså under en period när GPS fortfarande var under utveckling. Samma år som GPS blev tillgängligt i full skala, 1995, släppte Oldsmobile det första GPS-systemet för personbilar, GuideStar. Systemet fanns som tillval i det årets Oldsmobile 88.

Man behöver dock inte köpa en ny bil för att få tillgång till GPS. Det finns enheter som kan monteras i bilar av många olika fabrikat. En del av dem kan använda DIN-uttaget för bilstereon. Andra enheter är så små att de inte behöver monteras, utan kan fästas på instrumentbrädan eller på insidan av vindrutan med hjälp av speciella fästen. Stöldrisken minskar, eftersom man kan ta med sig enheten när man lämnar bilen.

Smarta extrafunktioner

GPS i en bil är inte bara till fördel för den som kör bilen. Det finns även ett flertal finurliga användningsområden för systemet. Vissa GPS-mottagare kan även sända SMS med positionen i den händelse av att något inträffar. Det kan röra sig om stöld eller om ett motorhaveri, och beroende på vad som sker kan meddelandet skickas till ägarens mobiltelefon, till polisen eller till en larmcentral som kan skicka ut en bärgningsbil. Meddelandet som skickas innehåller fordonets koordinater, för att det ska vara enkelt att hitta det. Än så länge är denna typ av tjänster vanligare utomlands än i Sverige. Med tanke på hur vidsträckt vårt land är, och med tanke på att vissa delar blir mer och mer glesbefolkade, så kommer det nog att bli allt vanligare även här.